Pentru ediția din ianuarie 2020 ne-am concentrat atenția asupra demersului pe care îl are de urmat un specialist în psihologie. Fie că vorbim de psihologie clinică sau psihoterapie.
Procesul de Formare
Ce ai de făcut atunci când termini facultatea de psihologie?
În primul rând, verifică masterul pe care alegi să-l urmezi. Vezi dacă se poate face o echivalare cu formarea teoretică dintr-o formă anume de psihoterapie sau nu. Astfel îți dai seama dacă trebuie să te înscrii la 2 lucruri și să le faci în același timp.
În momentul de față (2021) trebuie să ai diplomă de master pentru a putea să ți se elibereze atestatul de liberă practică pentru psihoterapie. Pentru psihologie clinică poți face asta după finalizarea licenței.
După ce ai terminat formarea teoretică (psihoterapie) îți depui dosarul la CPR urmând instrucțiunile de aici și vezi la care adresă de mail este nevoie să scrii (tot de 2021 vorbim acum, pentru că s-au schimbat procedurile pe perioada carantinei).
Și apoi ai de așteptat până primești atestatul. Apoi poți semna contractul de supervizare la școala la care ai făcut formarea.
Dacă alegi să lucrezi pentru cineva, important este să fie menționat în fișa postului că prestezi servicii ce țin de psiholog, altfel nu ți se va lua în considerare anii de experiență când depui următorul dosar pentru treapta de autonom.
În cazul în care vrei să deschizi un cabinet de psihoterapie, abia după ce ai foița de la ANAF pe care scrie că ai CUI, de atunci ți se calculează experiența.
Dacă dacă faci numărul de cazuri într-un timp mai scurt, este nevoie să aștepți să îndeplinești condițiile prevăzute de CPR.
Mai multe informații, mai detaliate vei găsi și în acest articol.
administrativ
Cum se decontează ceea ce cumpărăm pe cabinet?
Se va deduce din veniturile pe care le ai la final de an. Atunci vei depune declarația unică, vei avea un rând în care menționezi veniturile (aici se încadrează ședințele și alte activități conexe domeniului de activitate) și următorul rând vor fi cheltuielile (care pot fi foarte diverse – de la cărți, cursuri până la echipamente – birou sau electronice).
Doar să ai grijă dacă dorești să cumperi din străinătate, pentru că acolo sunt alte demersuri și valori la TVA. Sunt necesare niște documente pentru a putea intra apoi în categoria specială, din câte am înțeles e un pic de bătaie de cap. În cazul în care nu dorești încă să faci asta, poți achita din buzunarul propriu.
În aceeași categorie intră reclama pe orice platformă digitală. Să ai grijă de acest aspect, pentru că la un control îți va da jos cheltuiala respectivă dacă nu respectă regulile (să nu ai o surpriză).
Se poate să deduci cheltuiala supervizării, atâta timp cât poți face plata pe bucăți, ca să zic așa. Doar să întrebi la școala prin care faci formarea și să vezi ce spun și ei.
Dacă dorești să vezi ce am mai discutat despre partea contabilă, îți las linkurile pentru articolul în care am discutat despre: documentele necesare la control și dacă intri la plata asigurării de sănătate și de tipurile de chitanțier și facturier necesare pentru a înregistra încasările.
Sper că ți-a plăcut ultima noastră întâlnire în care am putut discuta deschis despre provocările pe care le întâmpinăm la început de drum sau după ce suntem pe piața muncii de ceva timp. Totul necesită timp și răbdare când vine vorba despre meseria noastră.
Mă ajută să distribui acest material colegilor tăi ca să știe la ce să se aștepte atunci când își încep demersul profesional.
Dorești să participi la următorul eveniment? Apasă pe butonul mare și albastru de mai jos: