Pentru sesiunea din 19 decembrie am discutat despre adaptarea la terapiei la online și impresia pe care au avut-o clienții despre asta. Plus câteva aspecte administrative legate de documentele necesare în cabinet.
Terapie
Părerile au fost împărțite în privința trecerii la mediul online. O parte din clienți au spus că nu au contextul în care să mutăm ședințele digital deoarece au fost alte surse de distragere (părinți, frați, surori, colegi de apartament sau copii). Care să intre pe neanunțate și să deranjeze sesiunea de terapie.
Ceea ce este de înțeles. Dacă mintea ta este pe jumătate cu gândul să nu mă deranjeze cineva astăzi, de ce aș putea să mă concentrez calumea la terapie? Plus impresia de a fi ascultat sau auzit nu oferă un prilej de siguranță și deschidere. Chiar dacă terapeutul este la fel precum era în cabinet.
Dar ușor, ușor am observat o liniștire a gândurilor și persoanelor intruzive. Consider că asta i-a învățat asumarea unor limite sănătoase și să realizeze că se poate face terapie și de acasă.
Cu ceva timp în urmă, chiar pregătisem un articol pentru Asociația Psihologilor din România (APR) în care discutam despre problematica terapiei online și care sunt efectele ei. Asta era prin noiembrie 2018 și discutam despre anxietate. Acum, cu ocazia restricțiilor sunt sigur că se desfășoară studii mai amănunțite despre efectele terapiei online în mai multe tulburări.
Cel mai important aspect mi s-a părut discuția cu clientul. Cu fiecare în parte și de văzut care sunt motivele pentru care nu se simt pregătiți de a ne vedea online. Pe măsură ce am discutat (la început apar motivele despre sentimentul din cabinet și din aproape în aproape se ajunge la familie, iubit/ă, copii – care sunt motive valide de ambele părți), am început să vedem imaginea de ansamblu și am făcut expunere cu această ocazie.
Pe cont propriu au observat că diferență prea mare nu este. Da, poate traseul până la cabinet, sentimentul că ești doar cu terapeutul în camera respectivă, că poți vorbi vrute și nevrute fără a crede că te ascultă cineva din cealaltă cameră sunt de mare ajutor, până observi că nu ai de ce te teme. Sunt doar gânduri și îngrijorări.
Au fost desigur și refuzuri sau amânări până situația se mai tempera. Dar curând ne-am dat seama că nu va fi prea devreme. Unii s-au orientat către colegii care făceau la cabinet, alții au continuat să vină la mine.
În unele cazuri, chiar este un efort de ambele părți (aici mă refer la terapia pentru copii) unde este nevoie de mai multă creativitate pentru a păstra atenția și aici chiar au toată aprecierea colegii care s-au adaptat la acest context.
Administrativ
Pentru această întâlnire ne-am concentrat atenția pe un document contabil: Registru de Încasări și Plăți. Am găsit un articol structurat fix pe ceea ce am discutat și-l găsești un pic mai sus. Acolo oferă toate informațiile necesare de care ai nevoie pentru început, pentru un număr mic de documente pe care să le întocmești.
Sunt și modele pe internet, în format excel care-ți pot face munca mult mai ușoară. Mi s-a recomandat să folosesc Registrul cu 4 coloane la partea de Încasări și Plăți (numerar și bancă), mai ales că o mare parte din clienți sunt nevoiți acum să plătească prin transfer bancar.
Se completează la final de lună (sau după fiecare document eliberat, în funcție de caz) și se face un total după fiecare lună în parte. Se notează fiecare chitanță și factură eliberată sau plătită, astfel încât să-ți fie cât mai ușor de completat Declarația Unică.
Ca să poți trimite declarația unică, ai nevoie de un cont SPV, care a fost confirmat de către ANAF. După aceea, în fiecare an poți depune online declarația și chiar plăti datoriile care reies din ceea ce ai completat.
În cazul în care lucrezi în altă parte, nu ai de plătit contribuția la CAS și CASS pentru că deja le plătești. Dar există o excepție: dacă depăsești valoarea a 12 salarii minime pe economie (articol despre cum se calculează).
Te invit și pe tine să participi la evenimentele lunare de Q&A pe care le organizez pentru specialiștii din domeniul psihoterapiei ca să discutăm despre dificultățile prin care trecem, ce putem face și idei de promovare a serviciilor.
Abonează-te la newsletterul creat special pentru acest timp de evenimente și te voi ține la curent de fiecare întâlnire.