fbpx
andrei solomon

Adresă Cabinet

Online

+40 749 022 963

08:00 - 19:00

Program

L-V: 08:00 - 19:00

Cultivarea Emoțiilor Pozitive

un copil care zambeste si este stropit cu apa

Începem ușor să ne cunoaștem repertoriul de emoții pe care-l simțim pe parcursul zilelor. În mail-ul anterior am scris despre temperarea lor. Cum să ți le monitorizezi și să vezi care este impresia la finalul zilei, săptămânii sau lunii.

Ai reușit să exersezi un pic?

Sper că răspunsul este da pentru că trecem la lucruri mai provocatoare. Să începi să găsești evenimente care să te binedispună.

Te rog să apelezi la monitorizarea pe care ai făcut-o. Așa îți va veni cel mai ușor să începi. În cazul în care nu ai avut timp să te ocupi de ea, e o ocazie bună să o faci acum.

Cultivarea emoțiilor pozitive vine cu o asumare a efortului pe care dorești să-l depui. Asta înseamnă că dimineața îți propui cu intenție să-ți fie bine. 

De exemplu: dacă știi că o cafea te binedispune după ce te-ai trezit, ai grijă să ai mereu o cafea la dispoziție. Una pe placul tău. Fie că o faci tu sau o cumperi. Nu are importanță de unde e, ci mai degrabă cum te face să te simți. Atunci când o savurezi, gândește-te cum se simte când o bei, ce gust are. Apoi imaginează-ți cum va fi ziua ta.

Să zicem că vorbim despre mersul la muncă și prima idee care apare este când de nașpa o să fie. Poate chiar ai motive să crezi asta. Dar ce poți face tu ca să-ți fie mai plăcut timpul acolo? Fie că e vorba de o sarcină mai complicată pe care vrei să o finalizezi, fie că îți pui niște muzică, o emisiune, podcast să asculți sau că stai de vorbă cu un coleg/ o colegă într-o pauză. Orice crezi că te-ar putea ajuta.

Sau vorbim despre lucratul de acasă. Ce poți face tu ca să-ți fie bine? Poate te simți mai neproductiv pentru că îți vine greu să faci o delimitare între locul de muncă și spațiu de acasă de relaxare. Recomand două alternative. Una este de tip comportamentală: schimbă unde lucrezi. Modifică ceva de pe birou, să fie gol, să fie doar laptopul acolo. Cealaltă este una cognitivă: înainte de a te apuca de lucru, acordă-ți 5 minute în care să notezi ceea ce ai de făcut, respiră profund de câteva ori până te liniștești și setează-ți o intenție.
 

Poate suna în felul următor: astăzi vreau să fiu mai atentă la muncă. Îmi dau seama că telefonul și youtube-ul mă distrag și nu mă simt productivă. Vreau să setez câte 60 de minute și apoi fac o pauză de 10 minute, ridicându-mă de la birou. Știu că pot să fac asta și chiar de-mi va veni greu, am încredere că o să reușesc.
 

Cam așa poate să sune pentru tine. Formula, dacă o pot numi așa, are următoarea structură: spune ceea ce vrei să faci, găsește distractorii și metodele de a trece peste apoi cum te vei simți după ce faci asta pe parcursul zilei.

Pare simplu acum că citești, dar notează-ți intențiile pe foaie. Nu trebuie să fie perfecte, ci mai degrabă să simți că sunt ceea ce ai nevoie. O să iasă din ce în ce mai bine pe măsură ce scrii și faci exercițiul.

Însă viața nu este doar muncă, nu-i așa? Vreau să te concentrezi pe timpul tău liber. Mai știi ceea ce te relaxa, ceea ce te făcea să te simți bine în pielea ta?

Dacă răspunsul este da, te felicit, Ești cu un pas mai aproape să faci asta cu intenție. Vreau să te uiți în agenda ta/ calendarul tău și să vezi cu arată săptămâna ta. Dacă este prea încărcată de muncă și lucruri importante și obligatorii, rezervă-ți două/ trei ore sau mai mult pentru a te relaxa. Și în zile diferite. 

Dacă răspunsul este nu, atunci ne întoarcem la primul pas. Monitorizarea. Îmi dau seama că ar suna mecanic și că știi deja ceea ce te face bine, dar s-ar putea să te surprinzi plăcut când începi să notezi lucrurile astea. Așa vei avea la îndemână o listă cu activități plăcute atunci când nu o să-ți vină prea ușor să te gândești la ele din oficiu.

După ce ai lucrurile acestea care te binedispun, hai să le tot repetăm. Și pot fi lucruri mici, mărunte. Chiar și o plimbare poate să facă minuni pentru mintea și corpul tău (simt nevoia să menționez să ai grijă să păstrezi distanța fizică și să porți mască, dacă este necesar). Sau poate să te uiți la un serial, să te joci un pic.

Când ai făcut asta, te rog să aloci un pic de timp ca să-ți aduci aminte cum s-a simțit. Așează-te un pic pe scaun și fă o scanare a corpului. Cum se simt mușchii? Sunt relaxați, sunt tensionați? Cum te simți tu? Ce gânduri și stări au fost și sunt acum cu tine? 

Și ca să vezi niște rezultate palpabile, începe să ții o evidență. Să te întrebi cum te simți dimineața:

  • Simt că pot adăuga un pic de compasiune în ceea ce fac?
  • Simt că am o stare de relaxare în tot corpul?
  • Simt că aș putea să fiu atent la ceea ce lucrez?

Poți nota de la 1-10. Și fii sinceră cu tine. Te minți tot pe tine dacă pui „din burtă” ca să zic așa. Dacă observi că numerele sunt prea mici, revenim la pașii de mai sus. Ce putem schimba, ce putem aduce în ziua ta pentru a te simți mai prezentă, mai productivă, mai relaxată?

La final de zi poți să te întrebi:

  • Am reușit să aduc un pic de bucurie în ziua asta?
  • M-am simțit bine cu ceea ce am făcut?
  • Aș vrea să repet experiența asta?

Același sistem de cotare. Și poți adăuga un răspuns suplimentar dacă-ți dorești asta. Orice simți că te ajută să fii mai aproape de obiectivul tău.

Cam așa arată începutul de cultivare a emoțiilor pozitive. Pare un pic anticlimatic și de bază, dar din cauză că este așa îți poate aduce rezultate. E nevoie doar de un pic de efort, intenție și asumare a stărilor. Dacă simți că întâmpini dificultăți pe măsură ce exersezi, scrie-mi și te voi ajuta să ieși din impas.

EXPLOREAZĂ

NEWSLETTER

EXPLOREAZĂ

Abonare newsletter

Îți place ce ai citit până acum și ai dori să primești informațiile înainte de a apărea pe site?